5 saker vi önskar att alla visste innan de genomför en emission

5 saker vi önskar att alla visste innan de genomför en emission

5 saker vi önskar att alla visste innan de genomför en emission

Att genomföra en emission är ett viktigt steg i många bolags utveckling och ofta en avgörande pusselbit i större tillväxtplaner. Men även för rutinerade team kan processen bjuda på fler moment och kontroller, mer koordination och administration, än man först anar. Det är mycket som ska klaffa. Och för att förtroende inte ska gå förlorat mellan olika parter behöver allt bli rätt från början.

Vi medverkar i hundratals emissioner varje år och vet vilka arbetssätt som brukar fungera
smidigast och var de vanligaste fallgroparna finns. Därför vill vi dela med oss av fem saker
vi önskar att alla visste innan de satte igång. Små insikter som kan göra stor skillnad, både
för tidplanen och slutresultatet.

1. Börja tidigare än ni tror
Vi vet. Det är mycket som ska på plats inför en emission, och det är lätt att skjuta på vissa
moment. Men faktum är att många bolag kontaktar oss senare i processen än önskvärt. Det är inte bara
en fråga om stress, utan om rent praktiska faktorer: Euroclear-anslutningar, emissionsbeslut,
registreringar och leveranser tar tid. Ju tidigare vi kommer in i bilden, desto smidigare blir allt
– inte minst för er. Vi hjälper gärna till att sätta rätt tempo från början, så att ni slipper
överraskningar på vägen.

2. Bra underlag sparar mycket tid
Det kan låta självklart, men det är ofta här tempot avgörs. När investerarlista, belopp, beslut och
dokumentation är korrekta från början går allt snabbare, säkrare och smidigare. Ju bättre
underlag ni har när vi startar, desto mindre tid går åt till dubbelkontroller, kompletteringar och
justeringar. Det handlar inte om perfektion, utan om att ha rätt saker på plats i rätt tid. Då kan
vi lägga vårt fokus där det gör mest nytta.

3. Fler parter att koordinera än man tror
En emission är sällan ett enmansjobb. Jurister, IR-avdelningar, investerare, banker, styrelser
och Euroclear – listan över inblandade blir ofta längre än man först räknat med. Vi har vanan
inne och vet hur man håller ihop alla trådar, men det kräver att kommunikationen sitter. Ju
tidigare vi får överblick, desto bättre kan vi hjälpa till att styra rätt, så att inget faller mellan
stolarna och ingen part känner sig förbisedd.

4. Krävande registreringar och kontroller
Euroclears system är inte något man googlar sig fram i. Här gäller det att veta exakt vad som
krävs – och när. Registreringar, kontroller och leveranser måste göras i rätt ordning, med rätt
format och på rätt plats. Det är detaljerna som avgör om allt faller på plats i tid. Vi har rutinen,
vi vet vilka vanliga problem man kan stöta på och hur man undviker dem.

5. Anlita erfarna specialister – inte bara administratörer
På de flesta bolag är en emission inget rutinärende. Men för oss är det just det – vardag.
Det innebär att vi inte bara kan processen, utan också ser mönstren, misstagen och
möjligheterna som ofta återkommer. Skillnaden ligger i detaljerna och i erfarenheten. Därför
väljer våra kunder oss i affärskritiska lägen där allt måste bli rätt från början.

Behöver ni bollplank eller hjälp att komma igång? Vi finns här oavsett var ni befinner er i
processen. Ju tidigare ni kontaktar oss, desto mer kan vi hjälpa er att effektivisera, förenkla
och trygga framgångsrika emissioner.